Riječka “alfa”: Kako je u garaži u Ciottinoj 1935. dizajniran superbrzi bolid

Braća Oskar i Gino Jankovits 1935. godine od Viktora Janosa, uglednog dizajnera koji je oblikovao Alfine automobile, dobivaju zadatak dizajnirati supersportsku Alfu 6C 2300 Aerodinamica Spider. Oni to čine u očevoj garaži u riječkoj Ciottinoj ulici. Riječki entuzijast Zoran Petrović želi projekt Scuderia Aerodinamica Spider uključiti u EPK

 

Ma koliko je vrijeme s početka prošlog stoljeća bilo turbulentno te je jednom od najvećih jadranskih gradova donijelo čitav niz ustavnopravnih promjena – nakon propasti austrougarskog imperija uspostavljena je Slobodna država Rijeka koja je treba biti preslika kneževine Monako na Kvarneru, a vrlo brzo za njom dolazi i Provincia di Fiume kao sastavni dio Italije – živjeti u tadašnjoj Ciottinoj ulici, koja danas nosi naziv Erazma Barčića, bilo je pravo zadovoljstvo.

Ubrzani razvoj grada koji je u pola stoljeća s 20 došao na više od 50 tisuća stanovnika, susjedstvo Teatra Fenice koji je bio u doba svog nastanka jedna od najvećih betonski konstruiranih zgrada u Europi, pa velebni Liceo ili čvrsta, sigurna, sefovima ispremrežena zgrada Banco Italia koju danas znamo kao sjedište Fine te pogled što se spuštao sve do mora, bili su lijep životni okvir koji su svakodnevno upijala braća Oskar i Gino Jankovits. Njihov otac Matteo se za austrougarskih gibanja iz Mađarske doselio u Rijeku, te postao vlasnikom elitne automobilske radionice specijalizirane za održavanje i popravak automobila Alfa Romeo. Među najbržima na svijetu, ti su bolidi dominirali, bili suvereni na europskim pistama.

Nevjerojatna prilika

Braća Jankovits, rođena 1905. odnosno 1906. godine, nakon ulaska u vode punoljetnosti, a bilo je to upravo u vrijeme dolaska Italije na riječko tlo, odlučuju se, značajno poticani stipendijama od strane novih političkih vladara, na studij u Torinu. Bila je to odlična odluka jer taj je talijanski centar u to vrijeme, između dva svjetska rata, slovio kao jedan od najkvalitetnijih sveučilišnih središta u Europi, posebno kad su politehnika i arhitektura bili u pitanju. Ono što je također važno, Jankovitsi nakon studija ne ostaju u Piemontu, već se vraćaju kući, čvrsto odlučivši svojim znanjem pomoći daljnjem jačanju Rijeke. Na studiju upoznaju i mnoge kasnije viđene ljude. Jedan od njih bio je i Vittorio Jano, odnosno, s obzirom da je bio mađarskog podrijetla, Viktor Janos, ugledni automobilski dizajner koji je Alfine automobile oblikovao puna četiri desetljeća, od 20-ih do 60-ih godina prošlog stoljeća. S obzirom da su i sami »vukli« mađarske korijene, veza s Janom bila je još i čvršća.

Vrativši se u Rijeku, Jankovitsi ni ne sanjaju da će im se 1935. godine otvoriti nevjerojatna prilika – Jano im je naime te godine povjerio oblikovanje supersportske Alfe 6C 2300 Aerodinamica Spider. Kako je njihov otac držao vrlo modernu i bogato opremljenu Alfinu radionicu, dopremljena im je šasija, koju su koristile inačice modela 6C, na koju su oni morali povezati karoseriju, motor te ostale pojedinosti koje od šasije stvaraju gotov automobil. Obaveze? Jano, koji je u njih imao puno povjerenje, nije tražio ustupke, štoviše dozvolio im je da u potpunosti puste mašti na volju. S obzirom da je Alfinu dominaciju na pistama tridesetih godina počela napadati nadiruća njemačka produkcija, Alfa je željela uzvratiti žestoko. No, s obzirom da su pogoni u Milanu gdje je sjedište Alfe, te u Torinu, u Fiatu – formalnom vlasniku »cuore sportiva«, bili stalnom metom industrijske špijunaže, razvoj novog supersportskog bolida željelo se što je moguće više maknuti iz tog dijela Italije. S obzirom da je Jano znao za kvalitete Jankovitsa, odluka je pala, bez imalo dvojbi: garaža u riječkoj Ciottinoj ulici bit će savršena za osmišljavanje brutalnog odgovora njemačkoj autoindustriji, za proces koji je započeo 1935., a okončan dvije godine kasnije, za stvaranje jednog od dizajnerski i tehnološki najimpresivnijih automobila u cjelokupnoj automobilskoj povijesti.

Priča o braći Jankovits je nakon dugog perioda u kojem je bila obavijena velom krajnje mistike, na kraju prošlog desetljeća poput eksplozije prodrmala automobilski svijet, napose onaj njegov dio koji se bavi dizajnom. Što se naime događalo od 1937. do 2008. godine, kad je Alfa Romeo službeno skinuo plašt s »Alfe Jankovits«?

Šokantno napredna

Automobil je dakle 1937. godine bio spreman za nastup. No buka ratnih bubnjeva je nadjačala fenomenalan zvuk motora tog automobila čija je maksimalna brzina nadilazila 200 km/h. Jankovitsi ga prilagođavaju za cestovni promet, uspijevaju ga i registrirati iako je zbunjenost prometnih stručnjaka toga doba bila golema. Njihova je Alfa naime bila prvi automobil sa središnje postavljenim motorom i sjedalom za vozača, a uz fascinantno aerodinamičnu karoseriju, karakterizirali su je i brojni sustavi što su doprinosili boljem iskorištavanju energije, kao i čvršćem prijanjanju uz prometnicu. Bila je naprosto šokantno napredna, futuristička, a iako je nisu mogli smjestiti ni u jedan razred, dobila je svoju »targu« s brojem u kojem s nalazila i adresa obitelji Jankovits. No, ratni kaos ih opominje – sklonite to svoje remek-djelo, sakrijte ga dobro, sve dok rat ne završi.

Ali… Rat je završio s pobjednikom kojem se nisu nadali. Iza 1945. godine slijede poznati politički procesi, Jankovitsi su prisilijeni na emigraciju u Italiju. Tadašnjim se optantima nudio otkup imovine po ponižavajućim cijenama, za nekretnine su dobivali po prilici 10-ak posto od njihove realne vrijednosti, tako da se Jankovitsi odlučuju prodati automobil. Kupuje ga jedan saveznički časnik, a oni mu ga prebacuju iz Jugoslavije u Italiju. U zadnji čas, u prosincu 1946. godine jer je svega nekoliko mjeseci kasnije, nakon završetka Pariške mirovne konferencije u veljači 1947. godine, talijansko-jugoslavenska granica čvrsto zaključana. Toliko jako da je ni »supersonična« Alfa ne bi mogla probiti.

više informacija na forumu u temi :

http://alfisti.hr/forum/index.php?topic=376.0

 

tekst copy: www.novilist.hr


Comments are closed.