ALFA ROMEO 75 Istinski predak nove Giulije

alfag_900089S1

 

Posljednjih godina nijedna nova Alfa nije bolje od nove Giulije označila povratak milanske marke na staze stare slave. I to ne toliko zbog 510 KS, koliko postiže V6 twin-turbo motor u izvedbi QV, koja je pokazana na nedavnoj svjetskoj premijeri u Areseu, kao ni zbog izgleda (jer s velikim scudettom, uskim prednjim i stražnjim svjetlima te klinastom karoserijom djeluje kao suvremena Alfa 156), nego ponajprije zbog povratka Alfe u klasu limuzina na stražnji pogon. Svi Alfisti su odahnuli, ponajprije oni zagriženi, i složili se da je to napokon to. Duhovni predak današnje Giulije kultna je Alfa s oznakom 75, predstavljena 1985., na 75. rođendan marke.

alfa0_900086S0

Osim što je imala stražnji pogon, istinski zaljubljenici će istaknuti i da je bila i posljednja prava Alfa projektirana i stvorena u inžinjerskim odjelima Alfa Romea, prije no što je je tvrtku preuzeo Fiat i započelo eru dijeljenja platformi, odnosno prelaska na prednji pogon. S novom Giulijom sad sve kreće iz početka, a prije no što isprobamo novo Alfino čudo, uputili smo se u Požegu da se prisjetimo što je to Alfina 75 nudila vozaču prije 25 do 30 godina i zašto je stekla kultni status. Kultni je status stekla ne zbog izgleda nego zbog onog što krije ispod lima, a to je savršeno uravnotežen sportski sklop. Tehnički temelj Alfe 75 bila je, naime, famozna transaxle platforma preuzeta sa Alfette iz 1972. Motor je postavljen sprijeda uzdužno, novorazvijeni mjenjač straga na stražnju osovinu, a stražnje disk-kočnice uz sam mjenjač. Uz to je i stražnji ovjes tipa de Dion, u kombinaciji s Wattsovim sponama. Za današnje vrijeme to je prilično staromodna, zastarjela konfiguracija, no njezina prednost bio je savršen raspored težine na prednju i stražnju osovinu, gotovo idealnih 50:50.

 

Ispod prednjeg poklopca u sedam godina, koliko se Alfa 75 zadržala u proizvodnji, ugrađivani su razni motori – benzinci 1.6, 1.8 i 2.0 sa 110, 120 i 128 KS (prvo s rasplinjačem, kasnije s ubrizgavanjem) te turbodizelaš 2.0 sa 95, a kasnije 112 KS. No, ovaj Alfin model u zvijezde je ipak iskovao gornji dom njezine motorne ponude – benzinci 2.5 V6 sa 156 KS, kasnije 3.0 V6 sa 192 KS te, kao kruna svega, 1,8-litreni turbobenzinac sa 155 KS, ugrađen u samo 6536 primjeraka (od sveukupno 375.257 sklopljenih Alfa 75). Dio 1.8 turbobenzinaca pojavio se u Europi u izvedbi 1.8 Turbo America, kojom je tvrtka željela proslaviti lansiranje modela 75 u Sjevernoj Americi, gdje se prodavao pod imenom Alfa Milano (i isporučivao samo s motorima 2.5 V6 i 3.0 V6). Izvedba 1.8 Turbo America u tu je čast preuzela pojedine detalje Milana, poput amerikaniziranih, zbog zadovoljavanja tamošnjih sigurnosnih standarda, izduženih branika. No, zanimljivo je, na američkom se tržištu nikada nije prodavala.

alfa2_900074S0

Vlasnik takve rijetke Alfe 75, iz 1989. godine prije deset godina kupio ju je u Istri, u otužnom stanju te je do danas, uz puno truda i odricanja, doveo do gotovo stock stanja. Ni sam ne zna koliko je točno vremena i novca uložio, jer nije vodio evidenciju već je kao pravi entuzijast išao za srcem, malo po malo, koliko su mu to prilike dopuštale. I pritom koristio gotovo isključivo originalne rezervne dijelove. I 1,8-litreni turbobenzinac još uvijek radi besprijekorno. To je osamdesetih bio pravi dragulj s dva bregasta vratila te golemim turbopunjačem Garrett T3 sa 155 KS i performansama koje su respektabilne i za današnje pojmove. Alfa stotku iz stajanja hvata za 7,7 sekundi i vozi do 214 km/h. Sve to obećava istinske užitke za upravljačem auta koji nema servoupravljač.

No, zato je tu ono bez čega bi vožnja po mokrom bila gotovo nemoguća – mehanički zatvarač diferencijala na 30 posto. Vrlo koristan dodatak, posebice kad kroz zavoje vozite auto sa stražnjim pogonom i samo 1130 kilograma. Jer kad turbo rukne svom snagom na oko 3000 okretaja, upravljač tad treba držati čvrsto, biti oprezan na gasu i brz na 5-stupanjskom ručnom mjenjač te zadržati hladnu glavu. Premda su takvi turbo udari zauvijek ostali u osamdesetima, lijepo se bilo na cesti prisjetiti kako je to nekada izgledalo kod Alfe… Jer, Alfa 75 1.8 Turbo America istinska je Alfa staroga kova od kotača do krova, obiteljska limuzina s četverim vratima koja je istodobno pravi vozački buntovni automobil pun testosterona, koji nevješte lako može iznenaditi. A da sve opet ne završi kukanjem kako se takvi auti danas više ne rade, ipak ćemo prije donošenja konačnog zaključka pričekati još i prvi test nove Alfe Giulije…

alfa1_900083S0

1.8 TURBO AMERICA (1985. – 1992.)

TEHNIČKI PODACI

Motor turbobenzinski

Obujam 1779 ccm

Snaga 155 KS pri 5800/min

Moment 226 Nm pri 2600/min

Mjenjač ručni, 5 stupnjeva

Dimenzije 433 x 165 x 135 cm

Pogon stražnji

Masa 1130 kg

Raspored mase 51,6:48,4 %

Brzina 217 km/h

0 do 100 km/h 7,7 sekundi

Potrošnja (tvornička) 11 l/100 km

Cijena novog (1986.) 34.900 DEM

 

 

copy: http://autoklub.jutarnji.hr


Comments are closed.