c/p AUTO KLUB
Istra¾ili smo koji vulkanizeri nude najjeftinije zimske pneumatike, koliko naplaèuju monta¾u i balans te kako izbjeèi plaèanje carine kupujete li gume izvan Hrvatske
Znate li da su zimske gume u susjednoj Sloveniji stoje gotovo upola manje nego kod domaèih vulkanizera? Tradicionalna gumarska meka ponovno je zanimljiva hrvatskim vozaæima. Detaljnom usporedbom cijena zimskih guma kod hrvatskih, slovenskih i bosanskih vulkanizera zakljuæili smo da je odlazak preko granice danas ponovo isplativ. Savu Eskimo S3, primjerice, kod La¹iæa u Bre¾icama platiti èete 384 kune s monta¾om i balansom. Isti pneumatik u Auto Kre¹i stoji 617,32 kune (monta¾a i balans su ukljuæeni u cijenu), odnosno æak 60 posto vi¹e. Prijavite li kupljenu gumu na granici i platite PDV (Savina tvornica nalazi se u EU, pa carine nema), a od slovenskog vulkanizera zatra¾ite povrat poreza, guma èe u La¹iæu i dalje biti jeftinija za æak 224 kuna. Uzmete li æetiri gume, u¹tedjet èete gotovo 1000 kuna. Razlike su jo¹ drastiænije na skupljim pneumaticima. Dunlopova WinterSport 3D guma u Furlanu stoji 442 kuna s monta¾om (u dimenziji 195/65 R15 H), dok èete za istu gumu u Hrvatskoj platiti vi¹e od 800 kuna. Meðu kvalitetnijim modelima guma, pa¾nju nam je privukao Goodyearov model UltraGrip 7. Guma vrhunskih karakteristika mo¾e se kupiti za svega 600 kuna u Hrvatskoj, odnosno oko 450 kuna u Sloveniji.
Gumi-shopping popularan je i na jugu Hrvatske. Odlazak u susjednu BiH ¾iteljima ju¾ne Dalmacije donosi velike u¹tede. Bosanski su vulkanizeri u pravilu jeftiniji oko 40 posto. Sava Eskimo, recimo, u Ljubu¹kom stoji 408 kuna s monta¾om.
Slovenski vulkanizeri u povla¹tenoj su poziciji zahvaljujuèi æinjenici da svi generalni uvoznici imaju svoja sjedi¹ta u susjednoj dr¾avi. Goodyear koncern (Goodyear, Dunlop, Fulda i Debica) prije nekoliko je godina kupio slovensku Savu æime su se tamo¹nji trgovci automatski na¹li u povla¹tenom polo¾aju. Uz to, slovenski gumari ostvaruju veèi promet, djelomiæno zahvaljujuèi i hrvatskim kupcima. Dodatna je prednost ni¾i porez na dodanu vrijednosti (slovenski DDV iznosi 20 %, hrvatski PDV 22 %). Osim Goodyeara, u Sloveniji je svoju podru¾nicu uspostavila i grupacija Michelin (Michelin, Kleber, BF Goodrich i Kormoran). Povrat poreza je dodatni mamac, a vje¹ti kupci dodatno u¹tede uspiju li gume pro¹vercati preko graniænog prijelaza.
Pri odabiru dimenzija guma za na¹e istra¾ivanje koncentrirali smo se na modele koji su najrasprostranjeniji u hrvatskom voznom parku. Manja dimenzija, 175/65 R14 namijenjena je novijim gradskim automobilima, poput Punta, Fieste, Pola i Corse te kompaktnim modelima starijeg datuma. Veèi model u na¹oj usporedbi najæe¹èa je tvorniæka ugradnja na autima srednje i vi¹e srednje klase, poput Golfa, Meganea, Corolle, Mazde 6, Lagune... Istra¾ivanje je obuhvatilo deset najpopularnijih modela guma, od jeftine Save Eskimo S3 do vrhunskog Goodyearova pneumatika UltraGrip 7.
Osim na samu cijenu gume, valja pripaziti i na cijenu monta¾e i balansa. Kod nekoliko je domaèih vulkanizera cijena odreðenog modela gume meðu ni¾ima na tr¾i¹tu, no obavezno uraæunajte cijenu monta¾e i balansa da biste dobili pravu cijenu. Primjerice, æetiri Michelin Pilot Alpin A2 gume u Vulkalu su osam kuna skuplje no u Vulkanizaciji Bat. Ubacite li u raæunicu cijenu monta¾e i balansa, koja se u Batu plaèa 45 kn po kotaæu, a u Vulkalu je besplatna, razlika se penje na 172 kn.