04-11-2025, 23:44:36

Autor Tema: Izmjena regulatora tlaka na 156 1.9 JTD-usput, promašio mjesto objave  (Posjeta: 3644 vremena)

0 Članova i 1 Gost pregledava ovu temu.

Offline Miško

  • Trade Count: (0)
  • Na probi
  • *
  • Postova: 93
  • Karma: 7
  • Spol: Muški
    • Zagreb
Pozdrav svima,

Nakon puno vremena izbivanja, vraćam se s malim DIY prilogom, meni za svojevrsno utvrđivanje gradiva, drugima da si pomognu ako se slučajno nađu u istim problemima.

Uglavnom, tri godine koliko mi auto stoji neregestriran u dvorištu, učinile su da mi 156 izgleda ko arheološki primjerak od kojeg nije ostalo nešto previše sjaja. Osim toga iz nekog razloga otkazalo je par stvari, tj. utvrdio sam im neispravnost.

Kao najveća prepreka da auto registriram i stavim u normalni promet, pokazao se regulator tlaka goriva, koji nije sasvim otkazao nego je ostao poluispravan.

Simptomi su koji su se pojavili, osim malo težeg paljenja, bili su spontano gašenje motora kad padne na okretaje praznog hoda,  i koliko mi se činilo trešnja motora kod dodavanja gasa. Inače je motor radio i reagirao na dodavanje gasa, ali ne možda onoliko brzo kao prije. Nije bilo moguće mijenjati brzine, jer čim noga nije na gasu u vremenu koliko je potrebno da se prebaci na kočnicu, motor crkne.

Naravno,  obzirom da nisam mehaničar niti imam toliko iskustva sa automobilskim motorima, nije mi na pamet odmah palo o čemu se radi, pa sam odlučio konzultirati priručnik i malo proučiti način na koji ECU upravlja cijelim motorom. I I tako, nakon jedno tjedan dana druženja sa e-Learn sustavom, bio sam spreman igrati se mehaničara. Nakon eliminacije manje vjerojatnih kvarova, došao sam do zaključka da je neispravan regulator tlaka na visokotlačnoj pumpi goriva. Obzirom da je taj zlikavac duboko zakopan ispod gomile drugih sklopova, da si uštedim eventualno nepotrebno raskopavanje po motoru spojio sam ECU na računalo i pokrenuo Multiecuscan (legalnu verziju, čovjek po mom mišljenju definitivno zaslužuje tih 50€).

Rezultati snimanja parametara motora pokazali su da tlak koji mjeri senzor tlaka u railu, prvo kasni u odazivu za idealnim, i drugo da odlazi previsoko za te okretaje motora. Također po otpuštanju pedale gasa, pada prenisko, a dosta često čak i na nulu. To se lijepo vidi na priloženoj slici:



Kad je to uvrđeno, počeo sam micati sve što je smetalo da dođem do regulatora. Regulator je sa donje strane visokotlačne pumpe, na lijevoj strani ako se gleda prema autu, kako to kaže strelica. Ne vidi se sa direktno, jer smetaju cijevi goriva, pumpa, i još par drugih žica.



Nažalost,da bi se pristupilo regulatoru, potrebno je krenuti sa desne strane i redom micati, tj. demontirati sve što se nalazi na putu do pumpe goriva: gumeno crijevo usisa koje spaja interkuler sa zaklopkom usisa, EGR, crijeva goriva, i strujni kablovi.

No prije svega treba spustiti tlak goriva u cijelom sistemu, tj. u pumpi i railu. Zašto je to važno? Zato jer u railu može biti gorivo pod tlakom od čak 1250 bar za ovaj moj motor, a u drugim naprednijim i do 2500bar. E sad, što toliki tlak znači i što može, najbolje ilustrira činjenica da je u strojevima za rezanje vodenim mlazom voda pod 900bar, i reže čelik debljine nekoliko milimetara (oko 5 ili 6, ako se dobro sjećam).
Kako to napraviti? Mislim da postoje 2 načina, od kojih se oba zasnivaju na prekidu dovoda goriva. Jedan je izvaditi relej pumpe goriva (one u rezervoaru) , a drugi je aktivirati inercijsku sklopku ispod vozačkog sjedala. Ja sam probao oba. Radi jedan kao i drugi. Kad je niskotalčna pumpa goriva deaktivirana motor vrlo brzo prestaje s radom, a senzor tlaka očitava tlak u railu od nekoliko atmosfera, ili čak 0 bara. Na slici je prikazan relej pumpe koji se samo treba iščupati i motor prestaje s radom za cca 10 sekundi.



Kad je motor ugašen, možda nije loše otpojiti - klemu sa akumulatora. Čak nije loše maknuti cijeli akumulator da ne smeta. Ja recimo nisam baš spretan pa sam odlučio napraviti malo više mjesta za ruke tako da akumulator izvadim.

Sada je na redu otpajanje crijeva usisa sa zaklopke. Možda nije loše otpojiti crijevo i sa interkulera, izvaditi ga izvan prostora motora, pregledati, očistiti od ulja. Ionako je usput, a osim izgubljenih 5 minuta vremena nema druge štete. Na slici je prikazana zaklopka, koja služi da kod gašenja motora spriječi usis zraka iz atmosfere, kako se cilindri nebi punili novim zrakom, i prouzročili trešnju motora.



Na slici se pokraj zaklopke, lijevo, ispod gumenog crijeva, vidi i aktuator zaklopke koji preko vakuuma upravlja otvorenošću zaklopke. Dakle, mali okrugli komad plastike. Zaklopka je potpuno otvorena dok motor radi. Zatvara se jedino kod gašenja, iz opisanog razloga. Zaklopku ne treba skidati za dohvat regulatora tlaka, međutim ja sam ju ipak skinuo da malo očistim... Na priloženim slikama se vidi zaklopka otvorena i zatvorena. Zatvorenu je nemoguće vidjeti u normalnim okolnostima, pa sam ju ja zatvorio pritiskom na aktuator, samo za ilustraciju.





Da bi se zaklopku skinulo treba prvo maknuti neku kao prirubnicu koja je sa 3 vijka pričvršćena na zaklopku, tj. kučište zaklopke, i na koju se spaja crijevo usisa sa interkulera. Pri tome treba paziti da se ne ošteti metalna brtva.
Moja zaklopka i ulaz u usisni kanal bili su jako začađeni... Ako ćete skidati zaklopku, oprez! Sa donje strane aktuatora koji je na zaklopki je jedna tanka gumena cijev koja napaja vakuumom aktuator. Potrebno ju je oprezno otpojiti.





Razlog tome je bila loše postavljena brtva na dosjedu prirubnice i kučišta zaklopke kroz koju je bježao zrak van i usput raznosio čađu iz EGR-a posvuda. Ovo je ujedno bio jedan od kvarova koji su remetili rad motora, jer motor nije dobivao propisanu količinu zraka, niti je tlak u usisnoj grani mogao doseći propisanu razinu.

No, za izmjenu regulatora tlaka ovo nije potrebno dirati. Samo opisujem što sam ja usputno radio.

Ono što svakako treba maknuti je EGR ventil.



Nalazi se paralelno usisnoj grani, i pričvrščen je za nju sa 3 vijka, dva sa gornje strane koji se vide na slici, jedan sa donje koji se ne vidi. Kod skidanja pripaziti da ne padne neki metalni međuelement, kao podloška neka, kroz koju prolaze ona 3 vijka. Osim ta 3 vijka potrebno je sa EGR ventila, tj. njegovog kučišta skinuti još i par drugih stvari, ali prije nego se do kraja maknu vijci koji drže EGR. Iskustvo mi kaže da je 3 EGR vijka dobro prvo malo otpustiti, pa onda skinuti 2 vijka kojima je na kučište zaklopke spojeno savitljivo čelično crijevo sa EGR ventila.



Opet paziti da ne ispadne čelična brtva.

Ovako to izgleda kad se čelična savitljiva spojnica skine sa kučišta zaklopke i ostane na kučištu EGR ventila, a vijci koji drže EGR ventil lagano otpuste.



EGR još nije spreman za potpuno micanje sa usisne grane jer ga sa donje strane drži slična čelična savitljiva spojna cijev. Ta spojnica služi da ispušne plinove provede do EGR ventila sa hladnjaka ispušnih plinova. Taj se pak nalazi ispod termostata vode. Dakle, slijedeća je stvar otpustiti i maknuti šelnu kojom je spojna cijev povezana sa hladnjakom ispušnih plinova. Taj hladnjak izgleda slično auspuhu na Tomosu i sličnim motorićima. Obično je dosta začepljen, pa kad ste već pri poslu, možete i to skinuti i očistiti. Mislim, možete....
Na slijedećoj slici se vidi dio hladnjaka ispušnih plinova, donja spojna savitljiva cijev u termozaštitnoj čarapici i šelna koju treba skinuti.



Nakon ovoga možete do kraja otpustiti 3 vijka sa EGR-a i maknuti ga na stranu. Podrazumijeva se da su konektori električnih instalacija maknuti svi koji su smetali.

Ovdje prestaju čitati oni kojima je trebao samo servis EGR ventila. Dalje čitaju oni koje muči regulator tlaka, senzor tlaka u railu, vakuumski rezervoar ili neka cijev oko toga, ili sretnici kojima je alternator odlučio otić u penziju (i to me je jednom dohvatilo, tak da se radije ovdje ne bih prisjećao te zgode).

Kad je jednom EGR izbačen, može se vidjeti regulator tlaka, senzor tlaka u railu, razni strujni kablovi, rezervoar vakuuma, alternator (malo prema podu) i vodovi goriva (nisko i visoko tlačni)....

Ovo bute vidli kad jednom izbacite EGR-a. Usput, utrošak vremena do sada je nekih 45min do 1 sat, ovisi koliko slikate i kak ste raspoloženi, gdje vam je koji ključ i koliko se brzo to možete sjetiti. Uglavnom, ništa strašno.



Na slici se malo teže razaznaju detalji pa sam napisao brojčane oznake pokraj najbitnijih elemenata:
1. izvod na visokotlačnoj pumpi za povrat goriva
2. regulator tlaka
3. senzor tlaka u railu
4. vakuukska cijev
5. nije označeno, ali svi ostali razni konektori koji povezuju senzore i regulator sa ECU, razne cijevi goriva, i električni kablovi

Usput, dobro je napomenuti da je sada dobar trenutak za otpojiti sve senzore u tom prostoru, tj. čupnut im konektor, otpojiti sva gumena crijeva goriva sa pumpe kojima je povezana sa filterom goriva, i izvaditi one velike električne vodove iz plastičnih prstenova koji ih drže na mjestu. Mislim da je meni čak smetala ona tanka vakuumska cijev pa sam ju maknuo. Uglavnom, poanta priče i kriterij kojim se vodite, je maknete sve što vam smeta da pristupite regulatoru tlaka.

Regulator tlaka je pričvršćem sa 2 imbus vijka na tijelo visokotlačne pumpe. Oni se daju relativno lako skinuti. Možda se malo jače drže, ali ništa strašno. Samo oprezno da ne potrgate nešto.  Ako ste ispraznili rail, nije vam se ništa dogodilo. Ako niste, u ovisnosti koliko je tlaka ostalo slušate naricanje bližnjih nad tužnom sudbinom oca, muža i sina, najboljeg susjeda, DIY majstora...znate već.
Na sljedećoj slici označeni su vijci koje morate maknuti.



Sam regulator ne smijete samo čupati ko truli zub, jer bude nešto vjerojatno puklo. Ak ništa drugo, barem brtva na njemu. Prije vađenja regulator treba malo zakrenuti bez čupanja. To zakretanje ide malo bolje ako nečim lagano klepite po jednoj od ušica u kojima su bili vijci koji su ga držali. Kad se malo razradi, možete ga čupnuti, ide lagano.

I napokon, mrski neprijatelj je vani...





Ovo je možda zgodan trenutak da promijenite donje rublje, zahvalite Bogu da ste još živi i zdravi (nevjernici mogu preskočiti ovaj dio  :tooth) izgrlite ženu i djecu, mahnete susjedima i superiorno se nasmiješite. I svakako odete na pauzu, odmoriti leđa, rehidrirati se, jer je do sada prošlo barem 1.5-2 sata.

Nakon toga pogledate koje oznake pišu na regulatoru, s prijezirom pljucnete na spomen Bosch tehnologije na Alfa motoru, zapišete oznake, i u svog omiljenog auto dilera nabavite drugi.

Naravno, sve vratite natrag kako je i bilo obrnutim redoslijedom. Ne pretežite šerafe, možda budete opet baš vi koji ćete ih jednom skidati...

I to je sve. Živjeli su sretno u idili, on i njegova Alfa do slijedećeg servisa.

THE END
« Zadnja izmjena: 23-09-2019, 14:08:10 od Miško »
 

Offline Soksi

  • Trade Count: (0)
  • Pripravnik
  • **
  • Postova: 164
  • Karma: 2
  • Spol: Muški
  • 156 1.9 JTD
    • Zagreb
Svaka čast, detaljno i korisno!  :good post