Povratak legendarnog škorpiona
Fiat je odlučio oživiti jednu od automobilskih legendi i ove ju je godine pokazao u Ženevi na salonu automobila. Samo rijetki zaljubljenici u aute stariji od 30 godina nisu čuli za Abarth, slavnu marku koja je ime i ugled stekla na autoutrkama, preradama serijskih automobila - većinom Fiatovih - te izradom posebnih kitova i ispušnih sustava za povećanje snage motora. Nekad pojam, ime Abarth posljednjih je godina pomalo palo u zaborav, ali u skladu s trenutačnim buđenjem cijele marke, Fiat je odlučio oživiti i tu nepravedno zapuštenu legendu. S imenom abarth Fiat se vraća i na sportske staze - u reli i kružne kup-utrke, ali predstavlja i svoj prvi posebni, sportski orijentirani model grande punto abarth.
Pod Abarthovim imenom Fiat će pokrenuti i sve aktivnosti koje su krasile originalni Abarth&Co, od izrade trkaćih prototipova, preko kitova za preradu, pa sve do raznih dodataka u tipičnom Abarthovom modnom stilu.
Predsjednik ponovno rođene kompanije bit će direktor marke Fiat Luca De Meo, koji Abarthovom imenu namjerava vratiti stari sjaj i slavu, i to ponovno prije svega na utrkama. U reliju već nastupa grande punto abarth pripremljen za klasu S2000, planira se i sudjelovanje na kup-natjecanjima, a Abarth će aute pripremati i za privatne kupce. Osim utrkama, Abarth će se baviti i komercijalnim aktivnostima kao što su tuning i trkaći kitovi.
No, početni uspjesi i stvaranje legende o škorpionu, prepoznatljivom logotipu koji je krasio sve prerađene automobile, počiva na radu Karla Abartha, jednog od genijalnih inženjera koji su obilježili autoindustriju. Rođen u Beču 1908. godine, Abarth je za života postigao veliki uspjeh u različitim vidovima moto sporta, i to zahvaljujući prije svega vlastitoj inženjerskoj genijalnosti i osjećaju za inovacije.
Priča o Karlu Abarthu počinje s motociklima, a ne automobilima. Kao 20-godišnjak je do svoje prve pobjede došao na Thunovom motociklu, da bi već iduće godine sam izradio svoj prvi motocikl, s Abarthovim logom. Nažalost, ozbiljna nesreća na utrci u Linzu natjerala ga je da napusti moto utrke. No, želju za nadmetanjem nije izgubio pa se nastavio utrkivati na motociklu s prikolicom. Za popularnost tih utrka i on je zaslužan, dijelom i neuobičajenim avanturama kao što je bila utrka s Orient expressom koju je - naravno - dobio. No, druga teška nesreća koju je doživio 1939. godine potpuno ga je udaljila s trkaćih staza.
Nakon toga Abarth je počeo živjeti svoj drugi život, koji ga je uvrstio u automobilističke legende. Nakon rata, 1945. godine, seli se u Italiju, u Merano, i postaje talijanski građanin Carlo Abarth. Nakon što je kraće vrijeme radio za Cisitaliju, 1949. osniva Abarth&Co. Prvi proizvedeni automobil bio je 204 A roadster, razvijen na osnovi fiata 1100, koji odmah osvaja naslove u talijanskom prvenstvu 1100 te u Formuli 2.
Istovremeno, Abarth ostvaruje svoju briljantnu ideju o kombiniranju sportskih aktivnosti s proizvodima za široku potrošnju. Počinje praviti famozne kitove za preradu standardnih tvorničkih automobila kojima se povećavaju snaga motora, najviša brzina i ubrzanje. Jedan od glavnih dijelova tih kitova bio je ispušni sustav, a poglavito stražnji lonac - prigušivač buke koji je će s godinama postati zaštitni znak Abarthovih prerada. Zahvaljujući iskustvu stečenom u motociklističkim utrkama Abarthovi stražnji lonci bili su pravi tehnološki biseri. Prvi prototipovi imali su središnju cijev i bočne otvore izrađene od fiberglasa, čime su potpuno eliminirane pregradne stijenke (dijafragme), a povratni pritisak ispušnih plinova sveo se na najmanju mjeru. Bio je to vrlo jednostavan, ali inovativan sustav kojim su se dobivali jasna prednost u performansama, ali i nepogrešivo abarthovski, duboki i promukli zvuk. U samo nekoliko godina Abarth&Co postao je globalni igrač: 1962. godine 375 zaposlenih proizvelo je 257.000 prigušivača, od toga 65 posto za izvoz.
Dvije su stvari bile ključne za Abarthov uspjeh: pobjede na utrkama i odlična promocija. Carlo Abarth prvi je počeo koristiti marketing i komunikacijske tehnologije koje se koriste i danas. Ne bi li uvjerio vozače da svoje standardne prigušivače zamijene njegovima, osmislio je maštovite marketinške kampanje zasnovane na vrlo elegantnom predstavljanju produkta. Objavljeni uz nove, tad revolucionarne fraze na reklamama u svim vodećim novinama, prigušivači na slikama bili su u tamnoj, crnoj boji, s kromom optočenim završecima cijevi, s cijenom puno višom od konkurentskih proizvoda. U to vrijeme Abarthovi prigušivači koštali su 4500 lira, naspram najviše 2000 lira koliko je trebalo izdvojiti za konkurentske proizvode. Njegovi kolege isprva su sumnjali u mudrost takve prodajne strategije, ali su vrlo brzo, nakon nevjerojatnog tržišnog uspjeha, promijenili mišljenje.
Prvih 50 prigušivača napravljeno je za preradu fiata topolina. Inače, među poklonicima automobilskih utrka Abarthov rad i proizvodi bili su još cjenjeniji. Vrhunac slave dostigao je potkraj pedesetih godina, trajao je i tijekom šezdesetih godina prošlog stoljeća, a Carlo Abarth svojim je inovativnim idejama i neumornim radom otvorio cijelu novu epohu u autoindustriji, obilježivši je i dan-danas impresivnim brojem pobjeda i rekorda u raznim kategorijama automobilskih utrka.
Godine 1956., vozeći fiat abarth 750 s Bertoneovom karoserijom, postavio je niz brzinskih rekorda: 18. lipnja u Monzi je postavio novi rekord po broju prijeđenih kilometara u 24 sata, prešavši ih 3743 prosječnom brzinom od 155 km/h. Na istoj stazi desetak dana kasnije, od 27. do 29. lipnja, srušio je niz drugih rekorda: na 5000 i 10.000 km te na 5000 milja, ali i rekorde u vožnji na 48 i 72 sata.
Uslijedio je i međunarodni uspjeh pa je 21. srpnja 1956. njemački auto motor und sport naslovnicu 15. broja posvetio abarthu 750. Taj isti auto mogao se nabaviti i s dvije Zagatove karoserije: fiat abarth 750 zagato (1956.) i fiat abarth 750 GT zagato (1956.). Na 24. izdanju legendarne utrke Mille Miglia na startu se u klasi 750 našlo čak 20 automobila s Abarthovim logom, a 16 ih je završilo utrku. Dobar glas pročuo se čak i do Amerike pa se Franklin Delano Roosevelt Jr., sin bivšeg američkog predsjednika, osobno uputio u Italiju dogovoriti ekskluzivna prava na uvoz Abarthovih automobila.
Svoje remek-djelo Abarth je napravio 1958. godine kompletnom preradom fiata 500, od kojeg je napravio pravu malu jurilicu. Te iste godine partnerstvo s Fiatom otišlo je korak dalje - Fiat je Abarthu davao financijski poticaj za svaku pobjedu ili novi rekord koji bi postigao nekim od njegovih prerađenih automobila. Upravo taj ugovor bio je zamašnjak u idućih godina nevjerojatnom nizu uspjeha Abarthovih automobila - srušili su 10 svjetskih rekorda, zatim još 133 međunarodna, ostvarili više od 10.000 pobjeda na raznim natjecanjima. Tako je rasla legenda o škorpionu.
Šezdesete su bile zlatne godine tog proizvođača. Ime Abarth postalo je sinonim za brzinu, odvažnost, performanse i prerade, a lista automobila čije su ih prerade proslavile postala je vrlo duga. Od 850 TC-a, koji je pobjeđivao na svim velikim europskim stazama, uključujući i Nürburgring, pa sve do fiata abartha 1000 saloon i 2300 S, koji su na stazi u Monzi - usprkos groznom vremenu - postavljali impresivne rekorde.
Godine 1965. Carlo Abarth i sam je poželio postaviti neki rekord, pa je 20. listopada u Monzi postavio rekorde u ubrzanju na četvrt milje (preteča današnjeg 402 street racea) te na 500 metara u fiatu abarthu 1000 monoposto record, klase G, koji je razvijao 105 KS, da bi idući dan postigao nove rekorde, ali u višoj klasi E, u jednosjedu koji je pokretao motor obujma 2000 ccm. Uz taj događaj vezana je i anegdota da je Carlo, tad 57-godišnjak, morao skinuti čak 30 kg da bi se uspio smjestiti u vrlo uske kokpite svojih automobila.
Godine 1971. Abarth postaje dio Fiat auta, a posljednji automobil u čijem je razvoju aktivno sudjelovao i osnivač Carlo Abarth bio je A112 abarth. Osamdesetih se priča o Abarthu nastavila modelom 131 abarth, u kojem je Walter Röhrl osvojio svjetsko prvenstvo u reliju 1980. godine, te ritmom, posljednjim fiatom koji je nosio Abarthovo ime.
Carlo Abarth umro je 24. listopada 1979. godine, u vrijeme vladavine njegova horoskopskog znaka - Škorpiona, naravno.
Auto motor i sport