04-11-2025, 19:21:56

Autor Tema: Reparacija alternatora  (Posjeta: 51607 vremena)

0 Članova i 1 Gost pregledava ovu temu.

senad_mtb

  • Gost
  • Trade Count: (0)
Reparacija alternatora
« u: 18-03-2010, 15:29:24 »
Kako se ispitiva alternator van auta tj. u radionici. Za one koji neznaju odmah da kazem da se može tako ispitati.
Naime,
1. alternator pricvrstite u stegu-škrip u vasoj radionici
2. busilicu naslonite na rotor alt. i upalite je tako da vrti alt. odprilike kao kad je u autu
3. skopcate instrument unimer-voltmetar
4. ispitnom lampicom utvrdite dali puni ili ne i to je to

PITANJE: nisam samo zapazio gdje se i kakokopca instrument a gdje ispitna lampica.

Ko zna ovaj postupak neka se javi i objasni, ili možda ima drugi postupak ali da nije vazan za auto.
 

Offline yedwy

  • Trade Count: (+1)
  • Ovisnik o alfistima
  • *****
  • Postova: 2103
  • Karma: 127
  • Spol: Muški
  • Ford C-Max 1.8 duratec
    • Sesvete Zagreb
Odg: Reparacija alternatora
« Odgovori #1 u: 18-03-2010, 21:30:23 »
Pa instrument kopčaš kao i sa svakom drugom strujom, ako oćeš voltažu paralelno sa trošilom a ako oćeš amperažu u seriju sa trošilom (lampom), nema velike pameti, jedino ako je multimetar pazi da ispravno postaviš instrument po tipu struje i opsegu koji oćeš mjerit i to je to...
 

Milan

  • Gost
  • Trade Count: (0)
Odg: Reparacija alternatora
« Odgovori #2 u: 18-03-2010, 23:46:46 »
ako zelis da ti puni jace..meni puni na 14.9 :da:

http://www.detomaso.nu/~thomast/alternator/
 

Offline Viktor

  • Global moderator
  • Trade Count: (+21)
  • Ovisnik o alfistima
  • *
  • Postova: 9231
  • Karma: 1285
  • Spol: Muški
  • GT
    • Solin
Odg: Reparacija alternatora
« Odgovori #3 u: 18-03-2010, 23:54:07 »
Nisam probao, ali znam da alternator nema permanentni magnet nego samo navoje na rotoru i statoru. Preko akumulatora dobiva pobudu i tako stvori elektromagnet koji mu je potreban za proizvodnju struje. Znam da dinamo može davati struju ako se okreće rotor jer ima permanentni magnet, a alternator ga nema pa nisam siguran da može proizvoditi struju bez da je spojen na akumulator. Kažem, nisam probao bez akumulatora, samo teoretski razmišljam.
 

Offline Joke

  • Trade Count: (0)
  • Ovisnik o alfistima
  • *****
  • Postova: 2559
  • Karma: 626
  • Spol: Muški
  • 164-2.0 TS,166-2.4 JTD,156-1.9 JTD, Ducato 2.8 JTD
    • Split
Odg: Reparacija alternatora
« Odgovori #4 u: 19-03-2010, 00:37:50 »
Alternator mora imat pobudu 12 V da bi proizvodio struju. Dakle, okretanjem uz pomoć bušilice u prazno nikakvog efekta nema.
Druga važna stvar je da se pobuda spaja u serijski spoj za običnom žaruljicom od 12 v. Inače može doći do oštećenja alternatora i regulatora napona.

Spaja se :

B+ = +
B- = -
D+ = pobuda na + preko sijalice od 12 v ( 2-3 w )

A ovo je shema samog alternatora




« Zadnja izmjena: 19-03-2010, 00:38:54 od Joke »
Oko kuće jedan auto i hrpa traktora...
 

Offline Mike20

  • Trade Count: (+5)
  • Ovisnik o alfistima
  • *****
  • Postova: 4640
  • Karma: 77
  • Spol: Muški
  • Lancia Delta t-jet
    • Varaždin-Zagreb
Odg: Reparacija alternatora
« Odgovori #5 u: 19-03-2010, 18:22:14 »
Evo malo mog uratka:

REPARACIJA ALTERNATORA

click za download u .pdf formatu


Dakle, radi se o marellijevom alternatoru od 85A iz Brava/Brave/Maree 1.8 16V.
Prvo ga treba izvaditi van-pošto to nisam radio, neću opisivati postupak vađenja, makar mi se čini da je to dosta teško radi jako malo mjesta.

Prvo sa alternatora skinemo remenicu. Prvo treba navoj našpricati WD-om, i us pomoč okastog ključa 24 i imbusa 8 ,za pridržavanje osovine,skinuti remenicu dole.



Zatim skinemo stražnju zaštitnu plastiku koju drže 3 šrafa



Kad skinemo plastiku, odmah se vidi regler sa četkicama i plastičnom nosaču i dodni most



Regler skinemo tako da odšrafimo male šrafe koji ga drže-u ovom slučaju je trebalo odšrafiti maticu s najdužeg šrafa na koji inače dolazi kabel sa akumulatora.



Četkice su ponekad ispom malog plastičnog pokopca koji se skine i onda se vide limići na koje su zalemljene četkice. Četkice su na nekim alternatorima kao zavarene-jednostavno se odreže pletena žica i na nju nalemi žica novih četkica



Nove četkice-cijena 11 kuna



Da bi skinuli stražnji dio kučišta, moramo odlemiti žice izvoda statora koji je dio prednjeg kučišta alternatora. Žice su zalemljene i utisnute limom kontakta pa treba istovremeno odlemljivati i plosnatim odvijačem razmaknuti limiće. Postoje 3 izvoda sa po 2 žice na svakom kontaktu



Skinut stražnji dio kučišta na kojem je našrafljen diodni most sa tri šrafa



Prednji dio kučišta sa statorom i njegovim izvodima-3 puta po dvije žice



Skinut diodni most



Rotor izbijemo van lagano-prednji veći ležaj ostaje u kučištu, a stražnji ostaje na osovini rotora



Prednji dio kučišta sa statorom-ležaj se nalazi ispod poklopca koje je učvršćen sa tri šrafa



Bliži pogled na prednji veči ležaj u svom ležištu



Novi ležajevi FAG-prednji veći 65kn, stražnji manji 29 kuna



Rotor sa skinutim stražnjim ležajem




Sastavljanje ide obrnutim redoslijedom: stavi se stražnji ležaj, prednji ležaj stavimo u njegovo ležište i zašrafimo pokopac ležaja. Rotor stavimo unutar prednjeg dijela kučišta sa statorom i "nabijemo" kroz prenji ležaj do kraja. Ušrafimo stražnji dio kučišta, ušrafimo diodni most te zalemimo izvode. Regler i nosač sa novim nalemljenim četkicama vratimo u njegovo ležište i zašrafimo. Učvrstimo sa 3 šrafa stražnju zaštitnu plastiku. Zašrafimo maticu remenice pridržavajući osovinu imbus ključem

Jedina stvar još koja je poželja da se napravi je da se poravnaju žljebovi na kolektoru rotora, tj. ona dva bakrena prstena na kraju rotora se izbrazde, pa da bi nove četkice "legle", ti bakreni prsteni se poravnaju-ili se istokare ili ako nisu velike brazde, malo se pobrusi uz istovremeno okretanje rotora


PRINCIP RADA ALTERNATORA

Kao što se vidi iz priloženog, stator alternatora ima tri zavojnice u kojima se inducira IZMJENIČNA struja-dakle alternator je u svom prvom stupnju generator IZMJENIČNOG TROFAZNOG napona od oko 120V (kada bi rotor konstantno dobivao 12V tj. bio bi max. magnetiziran)

     

Zašto tri zavojnice?
Radi tzv peglanja napona-svaki ciklus ima jedan vrh iliti peek a s tri zavojnice su ti vrhovi ispeglaniji-bilo bi idealno da je čim više zavojnica, al to bi naravno zakompliciralo konstrukciju alternatora

Da bi se u zavojnici inducirala struja, kraj nje mora prolaziti magnet-u ovom slučaju je to elektromagnet rotora koji dobiva struju preko četkica reglera.

REGLER je istovremeno spojen i na stator i rotor alternatora. To je elektronski sklop koji je tvornički podešen da regulira napon alternatora na nekih 14-15V, a to radi na principu da mjeri napon statora-ako on pada, istovremeno pojačava napon u rotoru koji postaje jače namagnetiziran i povećava napon i struju u statoru. Ako napon raste, smanjuje napon rotora i održava napon u granicama za koje je rađen. To najviše dolazi do izražaja kod promjena okretaja motora, a s time i okretaja samog alternatora

Moramo imati u vidu da sam alternator ima nekoliko puta manju remenicu od remenice radilice preko koje se pogoni pa s time i okretaji alternatora su nekoliko puta veći od okretaja motora

Dakle imamo trofazni izmjenični napon na izvodima statora. Ti izvodi su spojeni na 3 puta po dvije ispravljačke diode na diodnom mostu gdje se trofazni izmjenični napon pretvara u "jednofaznu" istosmjernu struju od nekih 14 V potrebnu za rad uređaja u autu

Alternatori se razlikuju po maximalnoj struju koju mogu dati pod vršnim opterećenjem-u ovom slučaju je to 85A na 14V. Naravno posotje jači i slabiji alternatori, ovisno o modelu auta i količini uređaja u autu.

Najčešći kvarovi alternatora su istrošene četkice-svijetli lampica u obliku akumulatora na instrument tabli, auto sve teže pali dok nakraju neće upaliti jer bez proizvodnje struje iz alternatora, sva struja se crpi iz akumulatora.

Drugi rjeđi kvar je pregorijevanje dioda ili jedne od njih. Najčešće se to događa radi prejake potrošnje struje koju alternator na može isporučiti (npr jaka muzika) ili radi prašine koja sprječava hlađenje dioda. U tom slučaju opet se ne puni akumulator i svijetli ili treperi lampica na instrument tabli.

Treći najčešći kvar je zujanje ležajeva, najčešće prednjeg koji je naopterećeniji jer preuzima silu nategnutog klinastog remena preko remenice, te voda i vlaga koja zna doći u ležajeve radi ošrećenih semeringa ležaja

Najrjeđi kvarovi su pregorijevanje zavojnice statora ili još rjeđe rotora što je opet posljedica prevelikog opterećenja


Na alternatoru moguće je promijeniti sam kolektor po kojem klize četkice.
Uspio sam pronaći Marellijev kolektor po cijeni od 78 kuna. Sama zamjena je preporučljivija od tokarenja radi poravnavanja-stanjuju se bakreni prsteni.
Sama izmjena je jednostavna-otpoje se žice sa rotora, kolektor se izbije van i stavi novi nazad uz lagane udarce dok ne sjedne na mjesto. Žice se spoje nazad na kontakte kolektora

 

Offline Joke

  • Trade Count: (0)
  • Ovisnik o alfistima
  • *****
  • Postova: 2559
  • Karma: 626
  • Spol: Muški
  • 164-2.0 TS,166-2.4 JTD,156-1.9 JTD, Ducato 2.8 JTD
    • Split
Odg: Reparacija alternatora
« Odgovori #6 u: 19-03-2010, 20:04:26 »
Jako dobro  :clap2:  :ok:
Oko kuće jedan auto i hrpa traktora...
 

senad_mtb

  • Gost
  • Trade Count: (0)
Odg: Reparacija alternatora
« Odgovori #7 u: 22-03-2010, 13:28:26 »
Super, taj alternator koji mi je visak sa defektirao i pregorila mu je jedna dioda na diodnom mostu tako da je u kratkom spoju. Moracu potraziti negdje te diode/u.
 

Offline Mike20

  • Trade Count: (+5)
  • Ovisnik o alfistima
  • *****
  • Postova: 4640
  • Karma: 77
  • Spol: Muški
  • Lancia Delta t-jet
    • Varaždin-Zagreb
Odg: Reparacija alternatora
« Odgovori #8 u: 22-03-2010, 19:41:01 »
Diode se mijenjaju koplet kao cijeli diodni most jer nisam probao dal se daju pojedinačno odvojiti jer su utisnute u metalno kučište radi hlađenja
 

Offline SALE-82

  • Trade Count: (+2)
  • Ovisnik o alfistima
  • *****
  • Postova: 1792
  • Karma: 226
  • Spol: Muški
    • Mainz (DE)
Odg: Reparacija alternatora
« Odgovori #9 u: 22-03-2010, 21:12:42 »
svaka čast na trudu i objašnjenju
imaš +
Meni kad krene u životu, toliko se zalaufa, da krene bez mene.
 

Offline Mike20

  • Trade Count: (+5)
  • Ovisnik o alfistima
  • *****
  • Postova: 4640
  • Karma: 77
  • Spol: Muški
  • Lancia Delta t-jet
    • Varaždin-Zagreb
Odg: Reparacija alternatora
« Odgovori #10 u: 23-03-2010, 16:48:44 »
svaka čast na trudu i objašnjenju
imaš +

Thanx.
Imam negdje isto to i za alternator pa budem stavio
 

Offline yedwy

  • Trade Count: (+1)
  • Ovisnik o alfistima
  • *****
  • Postova: 2103
  • Karma: 127
  • Spol: Muški
  • Ford C-Max 1.8 duratec
    • Sesvete Zagreb
Odg: Reparacija alternatora
« Odgovori #11 u: 23-03-2010, 17:00:55 »
Misliš anlaser... :craz
 

Offline Mike20

  • Trade Count: (+5)
  • Ovisnik o alfistima
  • *****
  • Postova: 4640
  • Karma: 77
  • Spol: Muški
  • Lancia Delta t-jet
    • Varaždin-Zagreb
Odg: Reparacija alternatora
« Odgovori #12 u: 23-03-2010, 18:21:53 »
Ma da, sorry, jezik mi se mota
 

Offline Zh0xX

  • Trade Count: (0)
  • Starosjedioc
  • ****
  • Postova: 804
  • Karma: 15
  • Spol: Muški
  • 166 3.0 V6 Zender
    • NA - OS
    • 166 3.0 V6 Zender
Odg: Reparacija alternatora
« Odgovori #13 u: 23-03-2010, 20:30:08 »
Kak meni radi alfica i alternator proizvodi struju kad izvadim akumulator? Tak je i kod prijatelja na Audiju i kod svih auta sto sam probao...  :?:
Kad srce kaže... a nema se para!
 

Offline Mike20

  • Trade Count: (+5)
  • Ovisnik o alfistima
  • *****
  • Postova: 4640
  • Karma: 77
  • Spol: Muški
  • Lancia Delta t-jet
    • Varaždin-Zagreb
Odg: Reparacija alternatora
« Odgovori #14 u: 24-03-2010, 20:17:48 »
Upravo si sebi dao odgovor.
Akumulator autu treba SAMO za pokretanje, u radu SVA struja koju auto troši dolazi iz alternatora.
Kad bi trošio više nego što alternator proizvodi, vukao bi struju iz akumulatora koji tada s vremenom se prazni i ne stigne se napuniti.

Da bi alternator proizvodio struju, rotor treba biti magnetiziran, a da bi se on magnetizirao treba struju koju u startu dobi od akumulatora, a dalje u biti sam sebe napaja, jer za magnetiziranje rotora treba manje snage nego što ju alternator daje na izlazu-malo čudno zvuči ko perpetuum mobile, al je to tak.

Dakle dok god je rotor magnetiziran, u zavojnici statora se inducira struja