Evo napokon je došao i taj dan da Joke i ja nađemo zajednički slobodan termin za tuning njegove Alfe 33 TD. A tu je bio i financijski problem, trebalo je od usta odvajati za skupocjeni tuning kit.
Najprije princip rada:
Turbo punjač ima Waste-gate ventil koji služi da nakon što se u usisnoj grani postigne zadani tlak rasterećuje lopatice turbine tako da dio ispušnih plinova preusmjerava direktno u auspuh. Maksimalni tlak je tvornički zadan i kod ove Alfe iznosi 0.8 bara. Da bi povećali snagu treba mu dovesti više zraka i više goriva. Obavezno i jedno i drugo jer kad bi samo pojačali gorivo dobili bi crni dim iz auspuha koji znači da fali zraka i gorivo ne izgara u potpunosti. Kada bi pojačali samo količinu zraka opet ne bi dobili veću snagu jer bi samo zrak prolazio kroz motor.
Povećanje količine zraka kod turbo motora se dobije povećanjem tlaka komprimiranog zraka. Jednostavno u isti volumen cilindra stane više zraka jer je pod većim tlakom.
E sada dolazi pitanje svih pitanja: kako to napraviti, kako prevariti Waste-gate ventil da kasnije otvara?
Na ovoj slici se vidi kao to tvornički funkcionira: Waste-gate ventil (ono okruglo desno) je sa jednom cijevi spojen sa otvorom kompresorske strane turbo punjača, a ona je direktno spojena na usisnu granu. Ta cijev (plava) ima mali unutrašnji promjer i prenosi informaciju o visini tlaka u usisnoj grani.
Sada mi stupamo na scenu, bušimo rupicu na cjevčici koja spaja usisnu granu i Waste-gate. Kroz tu rupicu bježi stlačeni zrak u atmosferu i dolazi do pada tlaka u cjevčici. Cjevčica više ne daje pravu informaciju Waste-gate ventilu i on ne otvara na stvarnih 0.8 bara nego čeka da mu cjevčica javi da ima 0.8 bara. Što je god veća rupica to se veći tlak postiže u usisnoj grani. I nije samo da informacija kasni nego stalno ostaje tako, kroz rupicu stalno bježi zrak i Waste-gate ventil stalno ima pogrešnu informaciju.
Serijski tlak na ovoj Alfi je 0.8 bara, a nama je bio ciljani 1.1 bar.
Količina goriva se isto jednostavno može podesiti jednim vijkom na Bosch pumpi. Potrebno ga je skinuti i maknuti plombu koju je tvornica stavila da ne bi netko nestručan petljao po njoj. vijak se uvije toliko (1/2 – ¾ kruga) da se broj okretaja podigne sa 900 na 1200 rpm. U tolikom postotku smo otprilike pojačali količinu goriva koja će biti proporcionalno povećana na cijelom području okretaja kada gas bude stisnut do daske. Dimljenje se neće povećati jer je popraćeno sa većom količinom zraka. Jedino jače dimi kada se baš naglo stisne pedala gasa.
Idemo na posao:
Od instrumenata nam je potreban manometar sa priključkom i dovoljna dužina gumene cijevi. Gumena cijev je unutrašnjeg promjera 3.2 mm (od cijevi povrata goriva na diznama)
i naravno tuning kit
to su dvije propilane podloške (mi to zovemo šajbe)
Postupak:1. Spojiti manometar na usisnu granu
i staviti ga u kabinu
2. Ići u probnu vožnju i vidjeti koliki je tlak punjenja. To mora biti kod punoga gasa i bar 5-6 sekundi gas do daske. Poželjno na otvorenoj cesti.
vidimo da ima 0.8 bara
3. Idemo podesiti Bosh pumpu, za to je potrebna dizalica
prekinuti žičanu plombu na vijku za podešavanje količine goriva
to je taj vijak za podešavanje količine goriva, strelica pokazuje metalnu plombu koju je potrebno skinuti (žice više nema)
a da bi je skinuli treba izvaditi vijak vani (za to vrijeme imati spremljen gumeni čep jer curi gorivo). Na slici je vijak sa skinutom plombom
treba vratiti vijak i podesiti okretaje na 1200 rpm. Na slici je jedna od međufaza (pogodi se iz 4-5 pokušaja). Joke je prvi put ispao minimum na 4000 rpm
4. Podešavanje tlaka
Kod ove Alfe usisna strana i Waste-gate ventil su spojeni sa metalnom cijevi, tako da je kidanje ili bušenje nezgodno. Najlakše je odviti ovaj vijak
to je taj vijak kada se skine, a kraj njega je i tuning kit. Na njega smo stavili 2 šajbe (dosta je 2) do glave vijka
5. probna vožnja
je pokazala 1.0 bar s čim naravno nismo bili zadovoljni. Primjetili smo da ima crnoga dima što znači da goriva ima viška, ali fali zraka. ponovno smo skinuli vijak sa turbo punjača i jednu šajbu dodatno propilali.
I onda je došao željeni rezultat:
6. podešavanje minimuma
To smo zaboravili slikati, ali jednostavno na Bosch pumpi ima vijak graničnik čijim se odvijanjem-zavijanjem podešava broj okretaja praznog hoda.
Kraj
Di ste sad BMW-ei . Ovaj se bio nešto nabrusio ali bilo je izjednačeno